Общинска избирателна комисия Перник


РЕШЕНИЕ
№ 305-МИ
Перник, 12.03.2024

ОТНОСНО: Прекратяване пълномощията на Кирил Михайлов Кирилов , като кмет на кметство Студена, община Перник.


 В ОИК Перник   е получен доклад  от “ Комисия за противодействие на корупцията“    към Общински  съвет гр.Перник, относно установени обстоятелства водещи до констатиране на несъвместимост на Кирил Михайлов Кирилов  , със заеманата длъжност  кмет на кметство Студена ,община Перник .   .

Посочените в сигнала обстоятелства налагат извършването на проверка от страна на ОИК Перник за наличие на нарушение на законовата забрана по чл. 41 ал. 1 и задължението на избрано за кмет лице по чл. 41 ал. 3 ЗМСМА.

Със свое решение № 295 –МИ / 26.02.2024 г. ОИК Перник е уведомила   Кирил Михайлов Кирилов,  за постъпилите в комисията документи, даващи основание за предсрочно прекратяване на пълномощията му  като  кмет на  кметство Студена и  му е  предоставила възможност да направи писмено възражение в тридневен срок.

В кръга на правомощията на ОИК Перник е да  извърши проверка за наличие на обстоятелства за несъвместимост на кмета на кметство  и  да събере  относимите доказателства във връзка с изложените  твърдения.

В настоящия случай правната рамка относно несъвместимост на действащ  кмет е заложена в чл. 41 и чл. 42 на ЗМСМА. Съгласно изискването на чл. 41 ал. 1 ЗМСМА кметовете на кметства не могат да извършват търговска дейност по смисъла на Търговския закон, да бъдат контрольори, управители или прокуристи в търговски дружества, търговски пълномощници, търговски представители, търговски посредници, синдици, ликвидатори или да участват в надзорни, управителни и контролни органи на търговски дружества и кооперации за времето на мандата им.

Съгласно нормата на чл. 41ал. 3 ЗМСМА положилите клетва като кметовете   разполагат с едномесечен срок да предприемат необходимите правни и фактически действия за прекратяване на дейността  , когато при избирането си за кмет  осъществяват търговска дейност. Срокът за това  тече от полагането на клетвата. Лицата уведомяват писмено за предприетите действия председателя на общинския съвет и ОИК. Във връзка с горното ОИК следва да установи налице ли е извършено  нарушение по чл. 41 ал.1 ЗМСМА от страна  кмета ,   в срока на мандата му   и предприети ли са  правни и фактически действия за прехвърляне на дяловете в търговското дружество и прекратяване в законовоопределения срок на чл. 41 ал. 3 ЗМСМА, за което е налице и задължение за уведомяване на  председателя на общинския съвет и ОИК.

 От уведомление  с  изх. № ОС-20-6от 28.02.2024г. на ОС Перник , входирано в ОИК –Перник  с вх. №136/01.03.2024г., се  установява, че  Кирил Михайлов Кирилов не е депозирал уведомление до Общински съвет –Перник, относно предприети правни и /или фактически действия от негова страна за прекратяване на търговската  дейност   чрез прехвърляне на притежаваните от него дялове  или   чрез прекратяване дейността на ЕООД – то , или за прехвърляне на предприятието на едноличния търговец или прекратяване дейността на търговеца.

Уведомление във връзка с чл. 41 ал. 3 ЗМСМА за предприети действия по прекратяване на участието в търговското дружество и прехвърляне на предприятието на едноличния търговец ,  от страна на Кирил Михайлов Кирилов  не е постъпвало и в Общинска избирателна комисия –Перник  .

 

Въз основа горното ОИК Перник приема за установено следното:

Кирил Михайлов Кирилов   е обявен за избран за кмет на кметство Студена,община Перник с влязло в сила решение № 278-МИ от 05.11.2023г. на ОИК Перник. Съгласно чл. 38 ал. 4 ЗМСМА пълномощията на кмета   възникват от полагането на клетва. Кирил Михайлов Кирилов  е положила клетва на 10.11.2023г., видно от клетвен лист от 10.11.2023г..

Кирил М.Кирилов е притежавал дялове в „ТКК и С “ ЕООД ,с ЕИК 207071525 е  вписано в Търговски регистър на Агенция по вписванията дружество.  От извършена справка в Търговски регистър и Регистър на юридическите лица с нестопанска цел ,  относно вписаните обстоятелства по партидата на „ТКК и С “ ЕООД,  с ЕИК  207071525 е видно, че към 12.03.2024г.,  собственик на дяловете в търговското дружество е трето лице, като вписването е извършено на  23.01.2024г. Отразяването на настъпилата промяна в собствеността на дяловете   по партидата на дружеството в Търговския регистър поражда  действие по отношение на трети лица след вписването и – чл. 7 ал. 1 ЗТРРЮЛНЦ,  в конкретния случай 23.01.2024г. , като в  чл. 10, ал. 2 от ЗТРРЮЛНЦ е регламентирано , че невписаните обстоятелства се смятат за несъществуващи за трети добросъвестни лица. Въпреки ,че вписването на прехвърлянето на дяловете от ЕООД – то е извършено след законоустановения срок в  изпратения на ОИК-Перник доклад от “ Комисия за противодействие на корупцията“    към Общински  съвет гр.Перник се съдържат данни ,че притежаваните от г-н Кирилов дялове в „ТКК и С “ ЕООД ,с ЕИК 207071525 са прехвърлени от него на трето лице в  законовия едномесечен срок  счита от датата на полагане на клетвата 10.11.2023г. , а именно на 17.11.2023г.

По отношение на притежаваното предприятие на ЕТ“ Кирил Кирилов –КВС „ с ЕИК 113056516. По партидата на ЕТ “ Кирил Кирилов –КВС „ с ЕИК 113056516 и към 12.03.2024г. като собственик на едноличния търговец е отбелязан г-н Кирил Михайлов Кирилов.  От изпратения на  ОИК-Перник доклад от “ Комисия за противодействие на корупцията“    към Общински  съвет гр.Перник  се съдържат данни ,че за  притежаваното предприятие на ЕТ “ Кирил Кирилов –КВС „ с ЕИК 113056516 е съставен договор за покупко-продажба на търговско предприятие, в който е отразена  дата 01.12.2023г. Съгласно изискването на чл.15 от ТЗ „Предприятието като съвкупност от права, задължения и фактически отношения може да бъде прехвърлено чрез сделка, извършена писмено с нотариално удостоверяване на подписите и съдържанието, извършени едновременно.“ Изискването за нотариална заверка на договора чрез удостоверяването на подписите и съдържанието е форма за валидност на договор за покупко-продажба на търговското предприятие. От представения договор за покупко-продажба на търговското предприятие на г-н Кирилов е видно , че нотариалната заверка е извършена на 25.01.2024 г., тоест извън едномесечния срок от полагането на клетва като кмет на кметство.

 

В законоустановения едномесечен срок, считано от деня на полагане на клетва, който срок е изтекъл на 10.12.2023 г.,  Кирил Михайлов Кирилов  е притежавал предприятието на ЕТ “ Кирил Кирилов –КВС „ с ЕИК 113056516 , като в едномесечния срок не е извършил необходимите действия по прехвърляне на едноличния търговец и и/или прекратявана на неговата дейност по реда на чл.60а,.т.1. от ТЗ.

 

В този смисъл е нарушил и изискването на чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА. Законовата  разпоредба изключва съвместяване на функциите на кмет на   кметство с извършване на дейност  , визирана по чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА. Изискването е императивно, следва да се спазва за целия период на мандата и е продиктувано от волята на законодателя да изключи дори потенциална възможност за конфликт на интереси и злоупотреба със служебно положение и/или права.

              ЗМСМА е предвидил гаранции негативните последици за лицето да не настъпват автоматично, а единствено при неспазването на определената процедура и срок (така  решение № 13/24.09.2020 г. по к.д. № 5/2020 г. Конституционния съд на Република България). Евентуалните негативни последици от неизпълнението на задължението би следвало да настъпят само при неосъществяването на факти, които са под контрола и във властта на задължения субект, а не са в зависимост от други външни фактори. Такава възможност е предвидена в чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА.

Текстът на чл. 41, ал. 3 ЗМСМА задължава лицето, което при избирането му за кмет заема длъжност или осъществява дейност по ал. 1 на същия член, да изпълни три кумулативно предвидени изисквания: да предприеме необходимите действия за прекратяването на дейността/освобождаване от заеманата длъжност; да уведоми писмено за това председателя на общинския съвет; да уведоми писмено за това общинската избирателна комисия. В разглеждания случай и в указания от закона срок не са предприети никакви действия за изпълнение на нито едно от предвидените изисквания.

В настоящото производство ОИК –Перник  е дала възможност на засегнатото лице да се защити като в тридневен срок възрази срещу изложеното в разглеждания сигнал. Уведомлението за наличие на неизпълнение на  разпоредбата на чл.  41 ,ал.3 от  ЗМСМА, е получено от Кирил М. Кирилов ,лично на 06.03.2024г.  Господин Кирилов е депозирал възражение пред ОИК –Перник. В същото  заявява ,че е прехвърлил дружествените си дялове в ТКК и С ЕООД на 20.11.2023г. и че не е негово задължение да  заяви това в търговския регистър, както и че не е извършвал търговска дейност след избирането  му за кмет, тъй като бил с „официално спряно предприятие от 2013г.“  Не сочи и не представя доказателства за твърдените от   него факти.

 В разпоредбата на  чл. 41 , ал.3 от ЗМСМА законодателят е заложил изискването за предприемане на необходимите действия за прекратяването на дейността, било чрез прехвърляне на търговското предприятие ,било чрез заличаване на вписването му в търговския регистър по реда на чл. 60а, т.1 от ТЗ .

 

 

 

Кирил Михайлов Кирилов  не е предприел  никакви действия по уведомяване нито на председателя на Общински съвет Перник, нито на ОИК Перник за  извършените от него фактически и /или правни действия по прекратяване на търговската му дейност.  Чрез уведомяването на  председателя на Общински съвет Перник  или   ОИК Перник   се цели узнаване от страна на контролиращия орган ,   за предприети правни и фактически действия в изпълнение на императивното изискване на чл. 41 ал. 1 ЗМСМА в срока по чл. 41 ал. 3 ЗМСМА, дори и постигането на целения правен резултат за отстраняване на несъвместимостта да не е бил изцяло в сферата на контрол на задълженото лице. Така би се избегнало настъпване на негативните последици за лицето. Липсата обаче на публичност на евентуални предприети действия от задълженото лице не позволява на ОИК да направи обоснован извод в такава посока.

            Законовите изисквания по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА са кумулативни и в този конкретен случай неизпълнението само на едно от тях е достатъчно, за да се приеме, че Кирил Михайлов Кирилов в качеството си на избран за кмет не е изпълнил изискванията на закона. Крайният извод е, че избягването на негативните последици от неизпълнението на горното задължение, не е било в зависимост от други външни фактори, а само от осъществяването на факти и предприемането на необходими действия, които са били под контрола и във властта на задълженото лице. Неспазването и на другите две задължителни условия за уведомяване на председателя на Общинския съвет и Общинската избирателна комисия, е достатъчно да обоснове извод за наличие на материалноправните предпоставки, с които разпоредбата на чл.42, ал.1, т.5 от ЗМСМА свързва упражняване на правомощието на ОИК да постанови решение за предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета. В този смисъл са и Решение № 13689 от 15.10.2019г. на ВАС по адм.д. № 8397/ 2019г., IV о.; Решение № 7626 от 23.06.2016г. на ВАС по адм.д.№ 4408/2016г., IVо; Решение № 5815 от 17.05.2016г. на ВАС по адм.д.№ 4420/ 2016г., IVт. и др.                       

            Разпоредбата на чл. 41 ал.1 от ЗМСМА не позволява съвместяване на публичните функции на кмет   с извършване на търговска дейност, а именно притежаване на дялове в търговско дружество.

 От страна на Кирил Михайлов Кирилов,  липсват предприети действия в срока определен по закон в изпълнение на задължението по чл.41 ал.3 от ЗМСМА.

Така при установено нарушение на чл.41 ал.1 и чл.41 ал.3 ЗМСМА следва на основание чл. 42, ал. 3 във връзка с чл. 42, ал. 1, т. 5 ЗМСМА да се прекратят предсрочно пълномощията на Кирил Михайлов Кирилов, като кмет на кметство Студена, община Перник.

Предвид горното на основание чл. 87, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 463 от Изборния кодекс и чл. 42, ал. 3 във връзка с чл. 42, ал. 1, т. 5 ЗМСМА, ОИК Перник

 

Р Е Ш И:

 

Прекратява предсрочно пълномощията на Кирил Михайлов Кирилов  с ЕГН **********,   като  кмет на кметство Студена, община Перник.

Анулира издаденото му удостоверение за избран кмет на кметство Студена,общ.Перник, в изборите за общински съветници и кметове, проведени на 29.10.2023 г. в община Перник.

Уведомява ЦИК, като изпраща заверено копие от настоящото решение, заедно с документите, установяващи основанието за предсрочното прекратяване.

 

 Решението подлежи на оспорване по реда на чл. 459 ИК във връзка с чл. 42, ал. 5 ЗМСМА пред Административен съд Перник.,  в 7-дневен срок от обявяването му на интернет страницата на ОИК и на общодостъпното място, определено с решение на ОИК.

Председател: Румяна Николова Петрова

Секретар: Галина Радева Никодимова

* Публикувано на 12.03.2024 в 17:14 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 305-МИ / 12.03.2024

    относно: Прекратяване пълномощията на Кирил Михайлов Кирилов , като кмет на кметство Студена, община Перник.

  • № 304-МИ-НИ / 10.03.2024

    относно: ЗА ИЗБИРАНЕ НА КМЕТ НА КМЕТСТВО

  • № 303-МИ-НИ / 07.03.2024

    относно: упълномощаване на член на ОИК-Перник за предаване на изборни книжа и материали на СИК в изборите за кмет на кметство на 10 март 2024 г.

всички решения